Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Wilco revisited

wo 3 januari 2018

Wilco revisited

Wilco revisited

Op het Rhinolabel verschenen recentelijk de eerste twee albums van Wilco, de band die de afgelopen twintig jaar een grote indruk maakte op muziekliefhebbers. Naast een aantal prachtalbums is de reputatie van Wilco vooral ook gestoeld op hun indrukwekkende concerten.

Wilco is in 1994 opgericht door Jeff Tweedy nadat zijn oude schoolvriend Jay Farrar – na intensief toeren met hun groep Uncle Tupelo – het bijltje erbij neergooit. Voor de opnames van het debuutalbum A.M. krijgt Tweedy hulp van de overige Uncle Tupelo-leden Ken Coomer (drums) en John Stirratt (bas), die samen met gastspelers Lloyd Maines (pedal steel), multi-instrumentalist Max Johnston (dobro, viool, mandoline) en gitarist Brian Henneman van The Bottle Rockets de bezetting van Wilco gestalte geven. A.M. is een wisselvallige plaat met doorsnee rocknummers met invloeden uit de hoek van Stones’ albums als Sticky Fingers en Exile On Mainstreet. Kwalitatief wordt het album opgeschaald door een handvol uitstekende midtemponummers. In de bloedhete Easley studio's in Memphis is het vooral Lloyd Maines die dankzij zijn ontspannen karakter bepalend is voor het familiaire groepsgevoel tijdens de opnames. De De Luxe versie kent een aanvulling van zeven alternatieve opnames.

Het in 1996 opgenomen dubbelalbum Being There is een sensationeel album dat alom door de vakpers als een meesterwerk wordt bestempeld. Tweedy en consorten spelen een dynamisch en experimenteel spel met invloeden uit de geschiedenis van de popmuziek. In de negentien liedjes weerklinken stijlvormen uit het repertoire van The Beach Boys, The Rolling Stones, Van Morrison, Rod Stewart en Replacements. Een belangrijke rol is weggelegd voor multi-instrumentalist Jay Bennett die met zijn pianospel een extra dimensie toevoegt aan het groepsgeluid. De De Luxe versie bevat vijf schijfjes waarbij naast het geremasterde origineel ruimte is vrijgemaakt voor alternatieve versies en outtakes. Twee schijven met opnames van concerten in The Troubadour in september 1996 en opnames voor een programma voor radiostation KCRW in Santa Monica maken deze uitzonderlijk fraaie uitgave compleet.