Luistertip
Voodoo Rhythm Records: schuilplaats voor de buitenbeentjes
Subtiliteit is soms ver te zoeken bij Reverend Beat-Man, het alter-ego van de Zwitser Beat Zeller. Maar als je de vocale vuilspuiterij in nummers als I Want To Fuck You Baby, Jesus Christ Twist of Back In Hell van het nieuwe album It’s A Matter of Time van Reverend Beat-Man & The Underground eventjes laat voor wat het is en verder kijkt, zie je een bijzonder gedreven artiest, producer en platenbaas.
In 1992 startte Beat Zeller (55) in zijn geboorteplaats Bern het label Voodoo Rhythm Records. Hij omschrijft het zelf als ‘a haven for misfits’ waarop, naast zijn eigen werk, een gestage stroom albums van collega’s verschijnt. Sinds 2013 kun je op bezoek in de Voodoo Rhythm Hardware Store, gevestigd in een uit 1670 stammende kelder in hartje Bern.
Promo’s van de Voodoo Rhythm producties komen anno 2022 nog gewoon op cd en per post, in een enveloppe met op de achterkant in rode letters ‘From Bern with love’. Kijk, daar maak je vrienden mee. Hoezo downloads of links naar een streamingdienst?! Beat Zeller is zo old school als het maar zijn kan. Dat zie je ook aan de gewoonte bij elk concert van The Monsters, de inmiddels legendarische garagepunkband die hij in 1986 oprichtte en waarvan hij de niet te missen frontman is. Traditie is dat de bandleden – uniform gekleed in rood colbert op een wit overhemd en een zwarte pantalon – elkaar voorafgaand aan de show beleefd de hand schudden. Om vervolgens hels los te barsten en een orgie van muzikaal geweld te ontketenen, dat dan weer wel.
Naast zijn werk met de The Monsters opereert Beat Zeller vanaf 1999 als eenpersoons ‘gospel-blues-trash’ orkest Reverend Beat-Man. Daarvan verscheen onlangs It’s A Matter of Time, waarop zijne eminentie – tijdens optredens, uiteraard, gestoken in passend gewaad – ditmaal wordt vergezeld door Beatrice Graf (drums), Milan Slick (keys) en Benjamin Glaus (lead guitar), samen The Underground. Het artwork ziet er, net als de overige Voodoo Rhythm Records producties, uit om door een ringetje te halen. Het album is, leert de hoes, opgenomen tijdens een week durend verblijf in een chalet in het dorp Bruson in het Franssprekende deel van de Zwitserse alpen. Na enkele repetities die doordrenkt waren van witte wijn en raclette, is alles in één take vastgelegd. En, klinkt het bij voorbaat, ‘onze excuses voor de fouten, mocht je ze horen.’
De release komt amper een half jaar na de laatste worp van The Monsters, het lockdown album You’re Class, I’m Trash. En niet te vergeten de tussentijds verschenen albums van Nestter Donuts (Flamenco Trash) en Sam Snitchy (Get Me Wrong), alsmede de verzamelaar Voodoo Rhythm volume 5, ondertitel ‘A label compilation to ruin any party’ en achterop de boodschap ‘if it’s too loud, go home‘.
Conclusie: stilzitten is er niet bij voor Beat Zeller, want ondertussen is zowel The Monsters als Reverend Beat-Man weer overal op de podia te zien. Met als repeterende boodschap: Stay Trash!