Interview
Steven Wilson opent nieuw muzikaal universum
Alsof je in het oog van een muzikale storm staat, beter is Steven Wilsons nieuwe plaat The Harmony Codex niet te beschrijven.
Tekst Steven Walter
De Amsterdamse geluidsstudio hangt vol met verschillende typen boxen. Aan de zijkant, achter, voor en aan het plafond. De 3D-geluidsgolf die er aan komt valt niet te missen. En dan gaat het licht uit.
Steven Wilson: “Als kind ervaarde ik zo voor het eerst muziek. In het donker met de ogen dicht. Geen andere afleidende prikkels. Alleen maar oor voor de muziek.”
De reden waarom een groep journalisten in een aardedonkere studio zit, is een luistersessie voor Wilsons nieuwe plaat. Die is namelijk opgenomen in Dolby Atmos, met de messcherpe en rijke geluidskwaliteit die doorgaans in de bioscoop te horen is.
Het uur durende The Harmony Codex voert je langs haast filmisch opgezette muziekstukken. Melodieën cirkelen om je hoofd. Drums hoor je van achter je naar voren rollen. Gitaarriffs suizen langs. “Na dertig jaar ben ik niet meer zo geïnteresseerd in het maken van generieke muziek. Ik ben meer op zoek naar de ervaring van het luisteren. Dat je na afloop denkt: ‘Geen idee wat ik net heb gehoord en meegemaakt, maar ik heb ervan genoten’.”
Pronken
De geluidservaring is inderdaad overweldigend, maar Wilson weet ook wel dat niet iedere muziekliefhebber zo’n dure installatie in huis heeft om op de bank dezelfde sensatie te krijgen. “Feit is dat de meeste mensen albums in stereo horen. Of mogelijk eerder als een soort MP3- of streambestand luisteren op de telefoon, terwijl ze de mail checken of bij een bushalte staan te wachten. Ik maak geen muziek die exclusief is voor mensen die bij de bus staan of een peperdure geluidsinstallatie in de woonkamer hebben staan. Wees niet bang, het album klinkt ook heel goed in stereo. Het Atmos-gedeelte kwam pas aan het eind van het maakproces kijken, toen de stereomix klaar was. Ik wilde de lat hoger leggen. De gedachte was: probeer een album te maken waarmee mensen kunnen pronken.”
Audio-omgeving
Die 3D-kant van Dolby Atmos was een experiment. Een ontdekkingstocht naar een nieuw soort audio-omgeving. “Ik groeide op met een passie voor zowel cinema als muziek. In mijn gedachten kunnen die twee werelden prima samengaan. Ik denk in termen van sfeer, geluid en flow. Ik denk niet echt in termen van techniek. Met ruimtelijke audio kan ik een volgende stap maken. Een nummer kan nog meer als een film of reis worden ervaren als je het op een meeslepende driedimensionale manier kunt beluisteren. Op die manier hebben alle nummers op de plaat een eigen muzikaal universum. Die vormen samen ook weer een geheel.”
De Brit ziet The Harmony Codex als een experimentele plaat. “Voor mij betekent experimenteel niet bang zijn om te falen. Gewoon dingen proberen, zien of het werkt. Pakt het niet goed uit, dan probeer je iets anders. Wat dat betreft is dit echt een experimentele plaat, ook al denk ik dat die vrij toegankelijk is voor velen. Het is mijn meest diverse plaat ooit.”
The Harmony Codex van Steven Wilson verschijnt op 29 september.