Interview
Ode aan Lou Reed door de top van de Vlaamse rockscene
Met de theatershow Pass Thru Fire brengen acht Vlaamse muzikanten een indrukwekkend eerbetoon aan Lou Reed (1942-2013). Wie het wil meemaken moet snel zijn (en er een stukje rijden voor over hebben), het project loopt nog tot 2 maart.
Tekst: Bram van Schaik Foto Koen Bauters
Na twee try-outs is CC Het Bolwerk in Vilvoorde op 12 januari het decor voor de première. Het blijft voor deze bezoeker wennen vanuit een theaterstoel een rockconcert bij te wonen. Zeker als de set wordt geopend met de Velvet Underground-klassieker Sweet Jane – in de versie van Reeds live-album Rock ’n’ Roll Animal – dat naadloos overgaat in Waiting For The Man. Vooruit, bij de wat gevoeliger nummers Nobody But You en Pale Blue Eyes is zitten geen bezwaar, maar houd dat eens vol bij White Light White Heat, Rock ‘n’ Roll en Waves of Fear! Het moet en het lukt en na bijna twee uur onafgebroken spelen blijkt Perfect Day als 25ste nummer de ideale afsluiter. Wát een setlist, wat een energie en vooral, wát een band.
Géén tributeband
Of ze niet mee moesten doen aan de Nederlandse tv-wedstrijd ‘The Tribute: Battle of the bands’? Guy Swinnen, destijds frontman van The Scabs en tegenwoordig zijn Guy Swinnen Band, moet na afloop van de première glimlachen om de suggestie die een bezoekster daags ervoor deed. “Ze was overtuigd dat we zouden winnen. Helaas, we zijn geen tributeband in die zin van het woord.’’ Swinnen, zang en gitaar, maakt deel uit van het zevental muzikanten dat zich sinds een aantal jaren op projectbasis stort op het repertoire van grote namen in de rockmuziek. Dat doet hij samen met Patrick Riguelle (zang, gitaar, lapsteel), Bjorn Eriksson (zang, gitaar, viool), Piet De Pessemier (zang, gitaar), Axl Peleman (bas, zang), Jan Hautekiet (toetsen) en Ron Reuman (drums). Stuk voor stuk mannen met een pak ervaring.
Neil Young als eerste
Het concept is bedacht door Compagnie Maandacht, het productiehuis van drummer Reuman en Dirk Deckers. Zo’n zes jaar geleden vroeg Maandacht deze cracks uit de Vlaamse rockscene een Neil Young-set te spelen ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van diens eerste soloalbum. Het gezelschap reisde in enkele maanden langs een trits culturele centra, zeg maar de theaters in Vlaanderen, waar – voor zittend publiek – een daverende rockshow werd neergezet. Het sloeg in én aan en projecten rond Bob Dylan (die 80 werd), Johnny Cash (die 90 zou worden) en nu Lou Reed volgden. Deckers: “Bij een van de laatste Cash-shows in voorjaar 2022 zat ik met Patrick Riguelle, onze master of ceremonies, tijdens de soundcheck backstage te filosoferen over een volgende artiest. We kwamen uit op Lou Reed, rond diens tiende sterfdag najaar 2023. En geloof het of niet, direct hoorden we Piet en Bjorn een nummer van Lou Reed spelen. Voilà, dat was hem.’’
Nico-van-dienst
De repertoirekeuze komt van de muzikanten zelf; ze sturen hun acht favoriete nummers naar Riguelle die uit de longlist een evenwichtige set samenstelde waarbij de zangpartijen eerlijk worden gedeeld door de frontmannen Swinnen, De Pessemier, Eriksson en Riguelle zelf. Deckers: “Bij elk project vragen we een extra muzikant, afhankelijk welke instrumenten we nodig hebben.’’ Voor deze tour is dat Seraphine Stragier, die te horen is op zowel cello als viool en harp. Ze is veruit de jongste van het stel en wordt door de mannen op handen gedragen. “Eigenlijk is Seraphine geen zangeres, maar de band heeft haar overgehaald onze ‘Nico-van-dienst’ te zijn in Femme Fatale. En dat doet ze geweldig.’’
Bruce is de volgende
Wat opvalt is het plezier onder de muzikanten. Niks egotripperij, iedereen gunt elkaar de ruimte. Die instelling draagt er beslist toe bij dat de samenwerking nog lang niet is gedaan en een volgend project al in de steigers staat. Dit keer rond Bruce Springsteen die dit najaar 75 wordt. Maar eerst nog even alle aandacht voor Lou Reed.
Pass Thru Fire: tot en met 2 maart 2024; raadpleeg de site voor locaties en data.