Interview
Midge Ure (Ultravox): “Ik heb meer nummers geschreven over de domheid van onze gekozen leiders”
Ex-Ultravox-lid Midge Ure reist momenteel door Europa met The Voice & Visions-tour. Komende week is hij te vinden op Belgische en Nederlandse podia. Het is een reis in een tijdmachine die langs diverse nummers leidt, waaronder Vienna en het apocalyptische Dancing With Tears In My Eyes.
Tekst Steven Walter
Midge Ure rijdt in zijn auto, op weg naar huis, als ineens een grote groep mensen in totale paniek op hem afrent. Verbaasd kijkt hij om zich heen. Op een tv in de etalage van een elektrozaak ziet hij de reden voor de paniek. Er is een nucleaire explosie geweest.
Zo gaat het in de clip van Dancing With Tears In My Eyes. Het nummer van Ultravox stamt uit 1984 maar is anno 2022 nog steeds relevant. Tot grote spijt van Midge Ure.
“Het idee voor de tekst komt van de film en het boek On the beach van Nevil Shute. Dat verhaal maakte enorme indruk op mij. Het gaat over een kernoorlog die is losgebarsten. Op aarde is nog maar één plek waar mensen nog leven: Australië. Maar die mensen weten dat de fall-out eraan komt. Hoe besteed je dan je laatste momenten, vroeg ik mij af. Wat zou ik doen als het alarm gaat en er zijn nog maar vier minuten te leven? Ik zou de mensen opzoeken waar ik van houd, zet onze favoriete muziek op en we dansen, met tranen in de ogen.”
De Amerikaanse president Joe Biden merkte eerder deze maand op dat de nucleaire dreiging terug is op het niveau van het dieptepunt van de Koude Oorlog. Midge zucht diep als hij die woorden hoort en de oorlogstaal uit de media oppikt. “Dancing With Tears In My Eyes is nog steeds een actueel lied, zeg ik met spijt. Ik heb meer nummers geschreven over de domheid van onze gekozen leiders en wat ze doen uit onze naam en voor vrede. De boodschappen in die nummers gelden nog steeds. De jaren tachtig waren al slecht genoeg met de nucleaire dreiging tussen het Westen en de Sovjet-Unie. Ik had gehoopt dat in al die jaren nadat ik Dancing schreef wel iets zou zijn verbeterd, maar het is ten kwade veranderd. Het is absolute waanzin dat een man de wereld in gijzeling lijkt te houden.”
Tour
Dancing With Tears In My Eyes werd een grote hit voor Ultravox. Het staat zeker op de setlist van The Voice & Visions-tour die Midge momenteel maakt. De tour is een viering van het verschijnen van de albums Rage In Eden en Quartet in het begin van de jaren tachtig. Het was voor de Schot wel even werken om na veertig-plus jaar sommige nummers weer onder de knie te krijgen. “Ik luister niet naar alles dat ik heb gemaakt. Eenmaal klaar is wat mij betreft klaar. Eigenlijk heb ik een hekel aan streamingsdiensten als Spotify, maar ik moest er wel op om mijn eigen liedjes weer te leren.”
Hij herontdekte ook nummers en vroeg zich af waarom die in de tijd van Ultravox niet vaker live werden gespeeld. “Serenade en We Came To Dance bijvoorbeeld. Ik zocht voor de tour nummers uit die tegenwoordig het beste tot hun recht komen. Sommige teksten klinken nu misschien wat vreemd of gedateerd, maar er was genoeg materiaal wat nog steeds met mij resoneerde. Ik wil niet een act neerzetten van een artiest die speelt wat hij eigenlijk niet leuk vindt. Dat heeft toch ook helemaal geen zin om te doen. Die nummers nu live en vol vuur kunnen spelen, geeft een enorme kick. En het is ook anders dan in de tijd van Ultravox. Toen stonden we met wel twintig keyboards op het podium. Dat was de enige manier om de nummers live te kunnen brengen. Tegenwoordig heb je een paar laptops, vier kleine keyboards, een gitaar, een bas en een elektronisch drumstel nodig. Het kostte maanden om de juiste instellingen op de keyboards te krijgen, maar het klinkt fantastisch. Soms voelt het nog beter dan de originele opnames.”
The Voice & Visions-tour draait dus om de hoogtepunten van de Ultravox-platen Rage In Eden en Quartet. Daarnaast zullen de Schot en zijn band ook nummers van Visage en uit Ure’s solocarrière brengen.
Midge Ure live: 19 oktober in Het Depot, Leuven; 20 oktober in Metropool, Hengelo; 21 oktober in Podium Victorie, Alkmaar; 22 oktober in Fluor, Amersfoort; 23 oktober in Cultuurpodium Boerderij, Zoetermeer.