Maria Mendes mixt jazz en fado
Maria Mendes is jazzzangeres in hart en nieren. Maar voor haar nieuwe album verkende ze een ander genre, de fado uit haar moederland, en gaf dat een geheel eigen bewerking.
“Een symfonische jazzbenadering van fado”, dat is heel in het kort hoe zangeres en songwriter Maria Mendes de muziek op haar nieuwe album Close To Me omschrijft. “Het is géén fado”, benadrukt ze meteen. “Ik heb alleen de muziek en poëzie ervan gebruikt, maar daar een volledig eigen interpretatie van gemaakt, met nieuwe arrangementen.” Daarnaast scheef ze eigen stukken, allemaal in de geest van hét genre van haar moederland. Mendes woont inmiddels al jaren in Nederland, maar de fado is stevig verankerd in haar ziel.
Maria Mendes ging aan de slag met het werk van Portugese fadogrootheden zoals Carlos Paredes en Amália Rodrigues en maakte, geïnspireerd door hun repertoire, ook eigen nummers waarin ze haar liefde voor jazz met die voor Portugal mengde. Bovendien schreef een van haar muzikale goeroes, de Braziliaanse legende Hermeto Pascoal, speciaal voor haar een fado.
Voor haar album werkte Mendes samen met de top van de Nederlandse jazz, met Karel Boehlee op piano, Jasper Somsen op akoestische bas en Jasper van Hulten op drums en percussie. Daarnaast was het Metropole Orkest in een kamerbezetting van dertig muzikanten van de partij, geleid door dirigent, pianist en componist John Beasley. Hij produceerde het album, speelde keyboards en schreef de orkestarrangementen.
Maria Mendes verdiende in de jazz al ruimschoots haar sporen. Ze studeerde in onder meer New York, Brussel, Rotterdam en Porto en haar talent en werk werd geprezen door muzikale grootheden als Quincy Jones en Hermeto Pascoal. Close To Me is haar derde album. In 2012 debuteerde ze met Along The Road en in 2015 bracht ze Innocentia uit.