M ft. M: dynamisch superduo
Op vrijdag 8 april verschijnt de debuut-ep van M ft. M, een samenwerking van het kersverse duo Marike Jager en Martijn Bosman. Zangeres/gitariste Jager en drummer Bosman bundelden hun krachten tijdens de lockdown en in weerwil van die lastige periode blaakt hun muziek van energie, blijheid en avontuur. Vanaf 14 april touren ze door het land en is ook de cd verkrijgbaar.
Tekst Louis Nouws; Artwork Viktor Beekman; Foto Inge Hondebrink
We zoomen met het tweetal, elk vanuit hun eigen huis, aan de vooravond van het verschijnen van hun ep. Eerder waren via streamingsplatforms al drie singles te beluisteren, Useless, Hit Me en This Is Love. Alle voorzien van afbeeldingen waarbij het duo is ‘versuperheld’ door illustrator Viktor Beekman.
Marike: “Ik zag illustraties van Viktor op Instagram. Hij had zijn vriendin ‘versuperheld’. Ik dacht: wow wat fantastisch en ik legde meteen de link met onze eerste single Useless, die gaat over de houding van de overheid jegens de culturele sector tijdens de coronacrisis. Not essential? We’re wonderful! We zijn niet useless, we zijn focking super nodig. Wij waren enthousiast, Viktor was enthousiast, dus ging hij aan de slag. Het is echt te gek wat hij maakt.
Ik ben heel blij dat onze crowdfunding grandioos is geslaagd. Wij willen namelijk heel graag heel mooi vinyl uitbrengen met Viktors artwork. Dat vinyl komt er aan, alleen duurt dat tegenwoordig erg lang. Er is op dit moment een tekort aan grondstoffen en zelfs de fabriek kan niet zeggen wanneer ze kunnen leveren.”
Martijn: “Ze draaien dag en nacht, ik kan het hier bij mij thuis in Haarlem bijna horen (lacht). Maar het persen van vinyl is een delicaat proces, je doet er jaren over om alles precies af te stellen. Zomaar een apparaat erbij zetten is geen optie.”
Hoe is jullie samenwerking tot stand gekomen?
Martijn: “Na het verschijnen van Marikes vorige album, Hey Are You Ok, belde ze me met de vraag of ik in haar liveband wilde drummen. Toen heb ik volgens mij geantwoord dat ik geen tijd had, maar ik ben naar die plaat gaan luisteren en die vond ik zo vet dat dacht ik: misschien moet ik tijd maken. Toen heb ik haar gebeld met het voorstel de agenda’s nog een keer goed naast elkaar te leggen, want ik was toch erg getriggerd geraakt door het album. En toen gingen we op tour. En toen kwam er een lockdown.”
Marike: “Weet je wat het was, we gingen op tour in het najaar van 2019, en ik raakte mijn stem kwijt. We moesten de tour dus afbreken en doorschuiven. Dat gebeurde al voor corona. Kun je nagaan wat wij hebben doorstaan (lacht). In maart 2020 begonnen we weer met optredens, uitgerekend in Uden wat de brandhaard bleek van de corona-uitbraak in Nederland. En toen moesten we stoppen.”
Martijn: “Iedereen in shock, niet alleen wij, maar alle muzikanten. Iedereen eigenlijk die niet meer kon spelen, ook acteurs en noem het allemaal maar op. De ultieme nachtmerrie van iedereen die als zzp’er in de kunsten aan het werk is, zo’n agenda die voor je ogen leegloopt.”
Marike: “Maar had jij toen ook niet zoiets van over twee weken pakken we gewoon weer draad weer op? Dan gaan we weer door. Iedereen ging keihard bellen om dat te regelen, maar het werd al vrij snel duidelijk dat het serieus was.”
Martijn: “Op een dag hadden we elkaar aan de lijn en hebben we heel lang zitten praten. Hoe gaat het? Houd je het nog vol? En toen kwamen we op het punt: kunnen we niet iets gaan doen? Als er geen optredens zijn kunnen we net zo goed iets gaan maken. En we hoefden dat niet te doen met een concreet doel voor ogen.”
Marike: “Heerlijk.”
Martijn: “Ik had een heleboel drumideeën in mijn thuisstudio opgenomen. Ik zei: ik stuur je gewoon wat toe en dan moet je maar kijken wat je ermee kan. Al heel snel kwam er van alles terug en zo is het begonnen. Mijn gekke drumideeën hadden ineens handen en voeten gekregen. Het werd hele gave muziek eigenlijk. Toen hadden we allebei het idee dat het iets opleverde wat de moeite waard was.”
Marike: “Man wat is dat toch lekker om zonder druk te kunnen werken. Wat zou dat het leven veranderen als je altijd zo bezig kon zijn. Naast fijn, was het trouwens ook wel spannend. Ik weet nog dat ik voor het eerst ging inspelen op zo’n beat. Als drummer luister je anders naar muziek, denk ik. Je hebt bepaalde ideeën over wat bij zo’n beat past. Ik werk meer vanuit gitaar en melodie. Het was dus spannend om te horen wat Martijn van mijn ideeën vond. Want je kan op een beat wel duizend kanten op.”
“Ik had nog nooit vanuit drums geschreven en het werd me snel duidelijk dat het heel wat anders vroeg. Zodra ik iets begon te maken wat op een singer-songwriterliedje leek, klonk dat niet oké. De drums en de gitaar moesten met elkaar ‘praten’, anders was ik gewoon met mijn gitaar een verhaal aan het vertellen. Drums en gitaar moesten beide even belangrijk zijn en daardoor werd het heel ritmisch. De zang, de melodie en de teksten werden heel sterk die kant opgeduwd, door ritme gedreven. Wat ontzettend prettig was.”
Martijn: “In het begin twijfelden we nog: moeten we er niet nog bassist of percussionist bij vragen? Al snel besloten we dat niet te doen. Het klonk namelijk top wat we deden. En we zaten allebei thuis hè, ik in Haarlem, Marike in Beuningen. We waren aan het pingpongen, aan het mailen en appen. Drums zijn een ritme-instrument, maar voor mij is het ook een melodisch instrument. Heel veel van wat ik Marike stuurde was melodisch. Geen breakbeats of simpele vierkwartsmaten, maar veel meer percussief, wat ik dus melodisch noem. En het grappige is dat Marike daar soms op antwoordde met heel ritmisch staccato gitaarspel, waardoor de rollen van de instrumenten werden omgedraaid. Dat maakt het heel interessant. Los nog van de melodieën en teksten waarmee Marike op de proppen kwam. Die verrasten mij ook weer, want ik had nooit verwacht dat die drumideeën dat allemaal konden oproepen.”
Marike: “De song Useless is heel uitgesproken over de periode waarin de culturele sector in een hoekje geduwd werd, en nog altijd wordt. Maar het mooie is natuurlijk wel weer dat dit hele project ook een gevolg is van die beperkende maatregelen. Natuurlijk hadden we onze frustraties, maar we zijn ondanks alles optimistisch gebleven. Useless is geen klaagzang, maar eerder zoals Martijn dat noemt ‘een vrolijk commentaar’. Zo moet je in het leven staan, niet zeiken maar vrolijk commentaar leveren. En doorgaan met waar je mee bezig was. Goddank konden we wat maken, dat is een houvast geweest. Al leek het een beetje uitzichtloos.”
Martijn: “Door iets te maken creëer je je eigen uitzicht.”
Martijn: “Live spelen we de zes nummers van de ep, plus nog een of twee nieuwe nummers waar we aan werken en nummers van het album Hey Are You Ok, waarmee we aan het touren waren. Een aantal van die nummers hebben we vertaald naar de setting van drums en gitaar. We hebben al een paar optredens gedaan en dat was heel erg tof. Dat schreeuwde om meer. Als je vaker speelt groeien de nummers en we gaan veel spelen in korte tijd en daar verheugen we ons erg op. Je wilt een serie optredens neerzetten, want daar kan geen repetitie tegenop. Welke kant het op zal gaan weten we eigenlijk nog niet. Dat vind ik ook spannend.”
Marike: “Tijdens corona kon je je nooit ergens helemaal in onderdompelen. Je stond er half in, omdat je ergens wel wist dat het uiteindelijk niet zou kunnen doorgaan. Je moest je steeds weer opnieuw opladen. Nu kunnen we er heerlijk induiken. Dat wordt een fijne roes.”
De ep vanaf vrijdag 8 april is te beluisteren via streamingsdiensten, de cd verschijnt op 14 april, het vinyl wordt later verwacht.
M ft. M live: de tour start op donderdag 14 april in Junushof, Wageningen en doet vervolgens in de maanden april en mei zowel clubs als theaters aan. Zie voor locaties en data www.marikejager.com.