Interview
Living Colour tourt met jubilerend Stain
Living Colour tourt in december door Nederland en België. En niet geheel zonder reden. Het album Stain bestaat dertig jaar en dat moet worden gevierd. Hoewel gevierd? De (maatschappelijk) kritische teksten zijn onverminderd actueel. “Eigenlijk is dat best triest” zegt drummer Will Calhoun als hij terugblikt op de plaat.
Tekst Steven Walter
“Stain (vlek of afdruk, SW) heeft te maken met een emotioneel teken. In dit geval op je ziel”, zegt Will Calhoun vanuit zijn studio in New York. “Dat was ook het idee achter het martelwerktuig om het hoofd van het model op de hoes. Vernon (Reid, de gitarist) vond dat wel een interessant beeld. Het is een herinnering aan de vlek op je ziel. Er is je iets overkomen en dat drukt een onuitwisbaar stempel. Dat kan negatief zijn, maar ook positief. Door het artwork met die kooi lijkt het een negatieve insteek te hebben. Maar jouw ziel hoeft dat stempel niet te houden. Het idee was om van de ervaring iets positiefs te maken. Bevrijd te raken” In dit geval gaat het bijvoorbeeld over identiteit (in bijvoorbeeld het nummer Bi) of het aankaarten van xenofobie (in Ausländer). We zijn nu dertig jaar verder. Stain is nog steeds pijnlijk actueel, merkt ook Calhoun op.
Ausländer
Een nummer Ausländer ontstond in Duitsland waar Calhoun her en der drumclinics gaf. Het was in de tijd dat het IJzeren Gordijn nog tussen West- en Oost-Europa hing. Op muren zagen hij de kreet ‘Ausländer raus’ (buitenlanders weg) staan. Toen hij tijdens een pauze even op een bankje een boterham at, kwam een oudere dame naast hem zitten. Ze vroeg waar de jongeman vandaan kwam. “Uit Amerika” antwoordde hij. De vrouw zag dat hij richting een park keek. Dat vond ze vreemd, want daar liep op dat moment niemand. “Ik zei dat ik naar die graffiti keek en wilde weten wat die tekst betekende. Ze legde uit dat rechts-extremisten tegen immigranten zijn en daarom die leuzen op de muren hadden gespoten. “Uit die hoek komt het. Het is een beetje zoals in Amerika in de jaren zestig”, vertelde ze. “Amerika is een relatief nieuw land en veel van de inwoners hebben een migratieachtergrond. Hier in Duitsland zijn mensen die vinden dat het land alleen voor de Duitsers is. Die geluiden hoorde ik helaas ook toen ik een klein meisje was.” Daarmee verwees ze naar de nazi’s. Ik dankte haar voor haar uitleg. Het was echt fijn haar even te hebben gesproken. Haar woorden bleven in mijn hoofd hangen. Daaruit is het nummer ontstaan. Dat was toen, en nu, zoveel jaren later is er in de wereld eigenlijk weinig veranderd. De tekst is volgens mij nog steeds relevant. Net zoals de oproep in Bi om open minded te zijn”
Jubileum
Will Cahoun vindt het waardevol stil te staan bij de release van Stain. “Het is belangrijk om te reflecteren. Ik bedoel, als band bestaan we nog. En de bandleden mogen elkaar nog steeds. Als er aandacht voor zo’n jubileum moet zijn, dan moet je dat als artiest eigenlijk zelf doen. Niemand zegt ons of we het moeten doen of niet; de wens moet uit onszelf komen. Dus neem als artiest zelf initiatief. Het is immers ons werk, onze kunst.”
Het was overigens wel wennen om Stain weer onder de knie te krijgen. “Technisch kunnen we het spelen, maar de uitdaging zat hem in het gevoel. We wilden dezelfde sfeer uit 1993 terugkrijgen.” Die ‘mood’ was er niet direct. De plaat was als een diamant die eerst moest worden gepolijst en opgepoetst om bij dat gevoel en die emotie van drie decennia geleden te komen. “Dat vroeg veel gerepeteer, maar uiteindelijk wisten we het te vatten.”
Liefde voor Nederland
De groep heeft een sterke band met Nederland. Ze wilden dan ook graag dat de Stain-tour naar Holland kwam. “Er is altijd speciale interesse voor onze muziek geweest. Die is in Nederland nooit verflauwd.” In tegenstelling tot andere landen werd het nieuwe geluid dat de band op Stain liet horen hier echt werd omarmd. “Het werd in Nederland nooit vreemd. De interesse is gebleven. Het is er altijd superpositief. Ik weet dat ik hier eens verbleef in het dorp Huisduinen. Ik wandelde er tussen de weilanden en elke boer die ik tegenkwam sprak me aan en gaf me van alles mee. Toen ik terug kwam in mijn hotel had ik wel tien kazen bij me. Geweldig!”
Toekomstplannen
De invulling van een Stain-concert kan per speelplaats veranderen. Soms speelt de band de gehele plaat. Soms is er een sandwich, waarbij een groot deel van Stain tussen nummers van andere Living Colour-platen op de setlist staat. Het is net hoe de band die avond in de wedstrijd staat.
Ondertussen kijken de leden ook vooruit. “We gaan een nieuw album maken. Wanneer dat verschijnt? Nog geen idee. Er zijn ongeveer twintig ideeën voor nummers, maar alles bevindt zich nog in de ‘peuterfase’. We zijn er nog volop mee bezig, maar wat we hebben voelt al goed. Met een beetje geluk kunnen we tijdens deze tour al wat nieuw materiaal laten horen.”
Living Colour live: alle concerten in Nederland en België zijn uitverkocht.
Lees ook het achtergrondverhaal over dertig jaar Stain Heaven Magazine #6 2023