Interview
John Waite: “Herman Brood was de Elvis van Holland”
Deze dagen toert John Waite door Nederland. De man is bekend van wereldhits die hij scoorde met The Babys en Bad English, maar hij is ook een schilder. Zijn werk doet denken aan die Nederlandse rockende schilder (of schilderende rocker): Herman Brood.
Tekst en foto Steven Walter
Het korte gesprek met de man achter rockklassiekers als Isn’t It Time, Time Stood Still en Every Time I Think Of You verloopt niet best. De 70-jarige Brit komt geïrriteerd over. De bus waarmee hij en zijn band touren heeft panne. Het tijdschema loopt behoorlijk in de war. Maar als de naam Herman Brood valt is hij weer helemaal bij de les. Hij koestert warme herinneringen aan de rock-’n-roll junkie. “Herman, ja… Toen hij in de States was hebben we samen gejammed. Hij heeft een nummer van mij gecoverd. Dat was White Heat. Hij schreef me zelfs een brief, die heb ik nog steeds. Mooie vent, zo’n lieve man. Jammer dat we hem al zo lang moeten missen. Hij was de Elvis van Holland. Een toegewijd artiest; een echte muzikant en schilder.”
Op de site van John Waite worden tekeningen van de Brit verkocht. Ze doen denken aan de snelle schilder- en tekenstijl die kenmerkend waren voor Brood. Waite ziet die vergelijking ook, maar wat je op de site ziet is iets anders dan wat hij normaal op canvas zet. “Die tekeningen zijn eigenlijk zelfkarikaturen. Zie het als een grote handtekening; een andere manier om te communiceren met fans.”
Waite heeft als jongeling vier jaar onderwijs op een kunstschool gehad. Schilderen is – net als muziek – altijd een groot onderdeel van zijn leven geweest. “Wat ik normaal maak? Je ziet het terug in het artwork van sommige hoesontwerpen van mijn platen. Het originele kunstwerk voor Masters Of War bijvoorbeeld.” Maar ook de hoes van de eerder dit jaar verschenen ep Anything is een voorbeeld, maar daar kwam dan weer geen kwast of inkt bij kijken. “Het is een foto van allerlei dingen. Kaartjes, buttons, dobbelstenen, knopen, munten. Spul dat je bijvoorbeeld in je broekzak of onderin je vakantiekoffer vindt.” Hij zocht voor Anything een sprekend ontwerp. Hij pakte zijn verzameldoos met prullaria, keerde die om op een stuk canvas en componeerde er een voorstelling van. “Met mijn telefoon maakte ik er een foto van en dat werd het ontwerp voor de hoes.”
Mooi man
Tijdens het concert in het Hengelose Metropool (afgelopen 17 september) haalt Waite nog enkele herinneringen op aan Brood. De verhalen kunnen rekenen op waardering uit de zaal. Het concert zelf is een groot bewijs dat de tijd geen vat heeft gekregen op Waite. Inmiddels heft hij dus de leeftijd bereikt waarop de meeste tijdgenoten al van hun pensioen genieten, maar hij beweegt nog over het podium als in zijn jonge jaren. En dan die stem… Nog even krachtig als in het begin van zijn carrière. Met uithalen die loepzuiver zijn, zoals in Midnight Rendezvous van The Babys en de Led Zeppelin-cover Whole Lotta Love.
De Brit komt tussen de nummers door met anekdotes en grapjes. Als hij een akoestische versie van Bad English’ Time Stood Still inzet, hint hij met een knipoog naar zijn bejaarde leeftijd. Hij toont wat A4’tjes met daarop de songtekst. “Hij is wel eerlijk”, merkt een bezoeker op. Als hij blijkbaar zonder te spieken het begin van het nummer probleemloos doorkomt, gooit hij met bravoure de velletjes het publiek in…. om prompt de tekst kwijt te zijn en vervolgens wat onzinregels te verzinnen. Het leidt tot gelach bij het hemzelf, zijn band en het publiek dat het refrein meezingt. Voor de rest dendert het concert door en rocken Waite en zij bandleden onvermoeid door. Na afloop zijn waarderende geluiden van bezoekers te horen: Puur jeugdsentiment, mooi man!
John Waite bracht recent het album Singles uit. Daarmee toert hij momenteel door Nederland. Hij speelt op 21 september in Arnhem (Musis), op 23 september in Amersfoort (Fluor) en op 24 september in Weert (Bosuil).