Blog
Johan zoekt het perfecte popliedje

Johans zoektocht naar het perfecte popliedje begon in Utrecht. De vraag is of de band die gaat vinden. Onderweg worden bekende en onbekende muzikale piketpaaltjes geslagen. De keuzes zijn soms onverwacht.
Tekst Steven Walter Foto Félice Hofhuizen
Op vrijdag 20 maart stroomt de halvemaanvormige Hertzzaal van TivoliVredenburg vol voor de première van Pop Music, de nieuwe tour waarmee Johan de komende weken langs Nederlandse theaters trekt.
Dat speuren naar muzikaal goud of perfectie in klanken klinkt ingewikkeld, maar is dat volgens zanger Jacob de Greeuw helemaal niet: “Het perfecte liedje bestaat niet. Dat zul je nooit schrijven. Zelfs The Beatles hebben het perfecte popliedje niet gemaakt. Hoewel ze er wel vrij dichtbij kwamen. Ik kwam er soms ook vrij dichtbij”, zegt hij met een knipoog.
Tijdens het theaterconcert komen nummers voorbij die de bandleden hoog aanslaan en die het publiek mogelijk niet verwachten. Liedjes van artiesten die niet voor iedereen (meer) bekend zijn, maar wel composities die herkenning oproepen, omdat ze zich vaak in een onbewust collectief geheugen nestelden. “Het zijn vrij bizarre nummers”, meent De Greeuw. I Started A Joke van de Bee Gees bijvoorbeeld, maar ook Days Of Pearly Spencer van David McWilliams en Seasons van Earth and Fire (geschreven door George Kooymans). Daarnaast komt er genoeg Johan-materiaal voorbij, zoals de gelauwerde songs Tumble And Fall, Oceans en Day Is Done. “Tja, als we er toch zijn…” merkt Jacob enigszins droog op.
In the Year 2525
De covers van nagenoeg ‘perfecte nummers’ verschenen op de op 21 maart verschenen Johan-ep The Soundtrack Of Our Lives. In de Utrechtse zaal gaat Jacob de Greeuw in op een van de keuzes voor de covers. In dit geval In The Year 2525 van het Amerikaanse pop/rockduo Zager and Evans. Als kind hoorde hij dit lied op de radio. “Ik wist natuurlijk helemaal niets van popmuziek, als kind ben je daar helemaal niet mee bezig. Je hoort gewoon dingen en die vind je mooi of niet. Maar dit liedje vond ik heel speciaal, omdat het steeds van toonsoort veranderde. Het werd steeds ietsje hoger en het ging maar door. Pas later ontdekte ik dat het een heel weirde science fiction tekst had. Het schetst een dystopische wereld. Ik wilde er altijd iets mee doen. Ik wilde die opnemen. Dat heb ik dus ook maar gedaan.”
De speeldata voor de theatertour Pop Music vind je op de site van Johan.
De ep The Soundtrack of Our Lives verscheen bij Excelsior Recordings.