Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Interview

Tekst: Steven Walter
di 24 december 2024

Het kerstgevoel van Alela Diane

Interview

Kerstnummers zonder belgerinkel of ‘muren van geluid’. Kan dat eigenlijk? Ja, vindt de Amerikaanse songwriter Alela Diane. Een beetje als surprise bracht zij een jaar geleden een sober maar bijzonder sfeervol kerstalbum uit. Deze laatste dagen van 2024 vormen een mooi moment om het intiem klinkende cadeau uit te pakken.

Tekst Steven Walter

Om te beginnen wil Alela Diane duidelijk maken dat ze niets heeft tegen de All I Want For Christmas Is You- en Last Christmas-songs van deze wereld. Sterker, de Wham-klassieker pakt haar nog steeds in. Ze is een ‘sucker for Christmas’, ze is er gek op. In het Utrechtse TivoliVredenburg gaat ze in op kerstliedjes, haar lp voor bij de dennenboom en wat haar favoriete deuntjes onder de mistletoe zijn.

“Wat maakt een goed kerstalbum?”, vraagt ze zich hardop af. “Er moeten in elk geval van die typische, diepe elementen van nostalgie inzitten. Het bevat een bepaald verlangen naar geborgenheid en herinneringen aan onder meer familie en vrienden. Kerstliedjes en -albums brengen plezier en licht in de donkere wintermaanden. Ze zorgen voor een glimlach.”
Qua productie ligt haar smaak ergens anders dan wat gemiddeld via Sky Radio naar buiten komt. “Het is vaak zo gepolijst. Daardoor missen die songs dat echte, diepe gevoel. Maar ja, ergens hoort het er tegenwoordig bij. Het is een beetje kitscherig. Maar misschien vreemd om het mij te horen zeggen, maar daar kan ik ook van genieten.” Ze zou het alleen zelf niet zo opnemen. Die muzikale benadering staat te ver van haar af.

Wens
Als groot liefhebber van de kerstperiode koesterde ze lange tijd de wens om een eigen december-album uit te brengen. Die wens werd werkelijkheid toen in 2023 It’s Always Christmas Somewhere uitkwam. “Mijn man en ik hebben thuis in de kelder best een omvangrijke collectie kerstvinyl liggen. Johnny Cash, Glen Campbell, dat soort namen.”
Het eigen album begon als een grappige opmerking. Met het bevriende folktrio The Hackles besprak ze in een tourbusje de gezamenlijke liefde voor kerstsongs. “Laten we zo’n album maken”, klonk het. Normaal lost zo’n spontaan uitgesproken idee uiteindelijk weer op in lucht. Dit keer niet. “Stonden we ineens in een studio. Binnen vijf dagen was het opgenomen. We maakten het zo simpel als maar kon. Ik ben ook maar een singer-songwriter van akoestische nummers. Achter mij staat geen enorm team dat die groots opgezette producties kan maken. Op It’s Always Christmas Somewhere hoor je (bijna) geen belletje, maar dat is vooral omdat niemand eraan had gedacht kerstbellen mee te nemen. Het werd een kalm, teder album. We kozen nummers uit die ons dierbaar zijn of gewoonweg plezier verschaften om te spelen. Oké, we hebben Last Christmas wel geprobeerd. Het werd een leuke akoestische versie die enorm afweek van het origineel. Uiteindelijk hebben we het toch maar niet opgenomen. We speelden het eigenlijk vooral als lolletje.” Diane’s meest bekende nummer The Pirate’s Gospel werd eveneens ondergedompeld in de kerstspirit en kreeg als The Santa’s Gospel een plek in de tracklist van de Diane/Hackles-plaat. “Het ‘ho ho ho’ is dit keer niet van een piraat, maar van de kerstman.”

Herinneringen
Bij haar thuis staat een kerstboom, volgehangen met zelfgemaakte versieringen. Sommige zijn tientallen jaren oud, vaak gemaakt door familieleden uit verleden en heden. Dat maakt het tot een echte familieboom. “Die ornamenten in de boom staan ook een beetje symbool voor het verglijden van de tijd. Onze boom staat meer voor herinneringen.”
Als ze plaatjes draait bij die boom, welke zijn dat dan? “Mijn top kerstsongs? Moeilijk… Er is zo veel moois. Bijvoorbeeld Vince Guaradi Trio met Christmas Time Is Here, inclusief kinderkoor. Lekker jazzy en het heeft gewoon iets magisch. De kerstplaat van de Mannheim Steamroller is hilarisch. Werkelijk over-the-top. Die helpt echt om je in de stemming te krijgen. En wat we zeker opzetten is materiaal van Dolly Parton en The Beach Boys.”