Recensie
Etta James - Rocks

Bear Family
De eerste jaren van Etta James' imposante platencarrière worden vooral gekenmerkt door de vele stijlen die ze bracht: jump, rock-’n-roll, doowop, r&b, soul, afgewisseld met tearjerkers. Inmiddels is haar oude werk vooral heruitgebracht op labelcompilaties: Modern/Kent ('54-'58) en Argo/Chess ('60-'76). In Bear Family’s Rocks-serie is uiteraard geput uit het meest wilde werk van 'Peaches', zoals haar debuutsingle Wallflower (Roll With Me Henry), een antwoordsong op Work With Me Annie van Hank Ballard & The Midnighters. Het werd meteen een nummer één hit. Een jaar later scoorde ze opnieuw met de shuffle Good Rockin' Daddy, overigens haar laatste single-kraker voordat ze haar loopbaan in 1960 voortzette bij Chess/Argo in Chicago, waar ze geen onbekende was. Ze had daar al achtergrondvocalen gedaan voor singles van Clifton Chenier en Chuck Berry. Naast haar smeulende, vaak met een soulrandje gelardeerde ballads zoals in Seven Day Fool ging ze meer rocken, zoals op het als B-kantje uitgebrachte Tough Mary, waar een achtergrondkoortje en een scheurende sax leven in de brouwerij brengen. Alleen al gedurende haar eerste drie jaren bij Chess stond ze een keer of twintig in de charts. Bear Family brengt het voortreffelijk in beeld, inclusief een rijk geïllustreerd boekje van 36 pagina's. Jammer is dat de live-versies van What'd I Say en Baby What You Want Me To Do van een beduidend mindere audiofiele kwaliteit zijn.
Rien Wisse