Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Recensie

Tekst: Pieter Wijnstekers
di 1 april 2025

Chris Eckman - The Land We Knew The Best

Recensie

Glitterhouse

Met The Land We Knew The Best is Chris Eckman toe aan zijn zesde soloalbum. Hij is bekend van The Walkabouts, de band uit Seattle waarmee hij vanaf eind jaren tachtig bijna dertig jaar lang americanaliefhebbers aan zich wist te binden. Eckman woont al vele jaren in Ljubljana, Slovenië, waar hij dit nieuwe album ook opnam, bijgestaan door een zevental Sloveense rootsmuzikanten en de eveneens in Ljubljana woonachtige Britse producer en multi-instrumentalist Alastair McNeill. The Land We Knew The Best is een uitermate stemmige plaat met acht ingetogen ballades die me geregeld sterk aan het meer recente werk van Chip Taylor doen denken. Een gevoel dat wordt versterkt doordat Eckmans stem met de jaren gruiziger is gaan klinken; hij hanteert nu eenzelfde soort fluisterzang. Die overeenkomst komt nog het sterkst tot uiting in het lange openingsnummer Genevieve, al zorgt met name de Belgische violiste Catherine Graindorge dat deze trage, op akoestische gitaar en piano gespeelde ballade toch indruk maakt. Met ieder nummer lijkt het album vervolgens ietsje meer pit te krijgen, al blijft het een stemmige plaat, die eenmaal over de helft weer langzaam trager wordt. Af en toe biedt een mooie vrouwenstem fraai tegenwicht aan Eckmans zang, maar zo mooi als vroeger met Walkabouts-zangeres Carla Torgerson wordt het eigenlijk nooit.

Pieter Wijnstekers