Recensie
Charlot - Lost Like Alice
Records By Night/Bertus
Met haar debuutalbum Lost Like Alice schaart de Utrechtse singer-songwriter Lotte Mulder zich als Charlot in één klap tussen de andere vrouwelijke talenten die zich slechts van een voornaam bedienen, zoals Froukje, Wende en S10. Bij beide eerstgenoemden stond ze reeds in het voorprogramma, waarmee je zou kunnen denken dat ze muzikaal in hetzelfde straatje past. Maar dat is toch niet het geval. Want waar Froukje, S10, Eefje de Visser en Roosbeef redelijk in dezelfde muzikale vijver vissen, vaart Charlot een duidelijk andere koers. Dat ze daarbij voor Engels kiest in plaats van Nederlands is al een opvallend verschil, maar muzikaal is er ook een andere insteek, waarbij ze bespiegelende pianopop afwisselt met moderne, door beats gestuurde indiepop. Gezegend met een bijzonder mooie, emotioneel aantrekkelijke stem, moesten we op het sobere openingsnummer White Swan zelfs even denken aan cultheldin Jennifer Terran, maar die gelijkenis houdt op de rest van de plaat geen stand, omdat Charlot voor een rijker, internationaal klinkend geluid opteert. Vroeger werd Nederlandse muziek van deze kwaliteit on-Nederlands goed genoemd, maar dat stadium zijn we gelukkig lang voorbij. Lost Like Alice kan zich prima meten met alles wat uit het buitenland komt en overtreft dat meestal nog. Ik sluit dan ook niet uit dat Charlot ook in het buitenland weerklank vindt, want op dit fraaie debuut is nagenoeg niets aan te merken.
Eric van Domburg Scipio