Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Interview

Tekst: Louis Nouws
vr 6 oktober 2023

Breder dan klassiek met The Tallest Man On Earth

Interview

Voor de nieuwjaarsshow Breder dan klassiek in 2024 heeft Amsterdam Sinfonietta de Zweedse singer-songwriter Kristian Matsson, beter bekend onder de artiestennaam The Tallest Man on Earth, uitgenodigd. Samen zullen ze in januari uitgebreid Touren met een programma met Zweedse traditionals, klassieke Scandinavische componisten en covers van Sting, Bob Dylan en Adele. Tickets zijn nu te koop.

Speciale gast is het Amerikaanse strijkkwartet Brooklyn Rider. Eerste violist Colin Jacobsen voert in de concerten ook Amsterdam Sinfonietta aan. Op 14 april bracht The Tallest Man on Earth zijn nieuwe album ‘Henry St.’ uit via ANTI- Records, waarvan hij tijdens de concerten met Amsterdam Sinfonietta ook een aantal nummers zal spelen.
 
In maart van het afgelopen jaar stond The Talles Man On Earth op de cover van Heaven magazine. Eddie Aarts sprak Matsson bij gelegenheid van het verschijnen van zijn nieuwe album. Hieronder een deel uit dat interview:
 
The Tallest Man On Earth gold altijd al als een gevoelige jongen die zijn zielenroerselen op treffende wijze wist te vertalen naar kwaliteitsliedjes. Zijn voorlaatste plaat Dark Bird Is Home (2015) gold als zijn persoonlijkste en somberste en dat mag nauwelijks verbazen. In het jaar voor de opnamen strandde Matssons huwelijk en verloor hij een dierbare. Toch had het weinig gescheeld of zijn nieuwe Henry St. was helemaal gitzwart geworden… of zelfs nooit verschenen.
 
“Ik woonde al vijf jaar in New York. Het boerderijtje dat ik een jaar of twaalf geleden in Zweden kocht hield ik natuurlijk ook aan, maar ik was het grootse deel van mijn tijd in Amerika. De tour was net begonnen en ik had er twee van vier concerten in Chicago op zitten, toen alles op slot ging. Daarmee begon een heel rare tijd. Al na een paar weken maakte ik dat ik de stad uit kwam. New York was een dystopie geworden. Iets uit een film, met doodstille straten waarin alleen ambulances klonken. Zelfs de vogels leken te zwijgen. Niemand had enig idee hoe lang het zou duren. Aanvankelijk hoopten we nog dat we in de zomer wel weer aan de slag konden. Maar toen duidelijk werd dat het het hele jaar niets meer zou worden, ben ik teruggegaan naar Zweden om mijn ouders te helpen, die al op leeftijd zijn. Ik wist dat er geen weg terug was als ik met mijn artiestenvisum het land verliet. De grenzen waren dicht, dus zat ik ‘vast’. Dat klinkt vast idioot, want het is de mooiste plek op aarde én mijn thuis, maar zo voelde het.”
 
“Ik kon er ook geen muziek meer schrijven. God weet dat ik het heb geprobeerd, maar ik kon het niet. Ik was me extreem bewust van mijn eigen sterfelijkheid en van al het onrecht in de wereld op dat moment. Al zo lang ik me kan herinneren was ik onbezorgd en ging ik dagdromend door het leven, op zoek naar verwondering, naar wauw-momenten. Als kind vond ik ze wanneer ik buiten in de natuur speelde en muziek bracht me hetzelfde. Ik kon uren en uren pianospelen en letterlijk alles om me heen vergeten. Ook later nog. Optreden, met anderen muziek beleven, dat was magisch. Maar ineens was het allemaal verdwenen. Er kwamen wel liedjes, maar ze waren cynisch en duister. Ik deed wat ik altijd deed, maar werd ik er juist depressief van. En dus heb ik mijn gitaar weggezet. Letterlijk. En ik ben in de tuin gaan werken, groenten gaan telen. Iets anders lukte niet. Elke dag fysiek hard werken zorgde er tenminste voor dat ik mijn zinnen kon verzetten en dat ik ’s avonds zo moe was dat ik kon slapen. Liedjes leverde het niet op, maar (lachend) ik heb die zomer hartstikke veel bieten, aardappelen en wortels gegeten.” Ondertussen was het natuurlijk heel beangstigend. Want dit was geen gewone writer’s block, daar kan ik wel mee omgaan. Tom Waits zei ooit: ‘You need to keep yourself in a place where inspiration can find you.’ Precies dat lukte me in de regel goed, maar toen niet.”
 
The Tallest Man On Earth en Amsterdam Sinfonietta live: 6 januari 2024 in SPOT, Groningen; 7 januari in Musis, Arnhem; 8 januari in Het Concertgebouw, Amsterdam; 10 januari in Theater de Spiegel, Zwolle; 11 januari in Theater Heerlen, Heerlen; 13 januari in de Philharmonie, Haarlem; 14 januari in Muziekgebouw, Eindhoven; 16 januari in Concertzaal, Tilburg; 17 januari in Stadsgehoorzaal, Leiden; 19 januari in Muziekcentrum, Enschede; 20 januri in De Doelen, Rotterdam; 22 januari in TivoliVredenburg, Utrecht.
Tickets via www.sinfonietta.nl of de respectieve zalen.