Interview
Breder dan klassiek: Amsterdam Sinfonietta en Jonathan Jeremiah
Geconcentreerde blikken in een Amsterdamse studio. De strijkers van Amsterdam Sinfonietta en de Britse singer-songwriter Jonathan Jeremiah proberen elkaar op het gehoor blindelings te vinden. Glimlach op de gezichten als de klik wordt gevonden. Het zijn de laatste ‘trainingsmeters’ voor de start van de Breder dan klassiek-tournee dit voorjaar.
Breder dan klassiek is de titel van de traditionele nieuwjaarstour die het befaamde strijkorkest in de eerste twee weken van januari door Nederland maakt. Het orkest gaat altijd de boer op met een artiest uit de populaire muziekscene. Na onder anderen Rufus Wainright, Typhoon en De Dijk staat het gezelschap nu op de bühne met Jonathan Jeremiah. Het is het resultaat van een maandlange voorbereiding door bedenker en samensteller Willem de Bordes van Amsterdam Sinfonietta. “Ik wilde al eerder iets met Jonathan doen. Wat een mooie, lage en warme stem heeft die man, dacht ik. Zo’n acht jaar geleden sprak ik hem, net op het moment dat hij op een kruispunt in zijn muzikale carrière stond. Hij had het succesvolle debuut A Solitary Man(met daarop onder meer Heart Of Stoneen Happiness) uitgebracht. Ging hij verder in de populaire hoek of ging hij iets nieuws doen en met het Metropole Orkest in zee? Het werd het laatste en ik zei tegen hem: ik bel je later.”
Jeremiah bleef in De Bordes’ hoofd hangen. Er werd opnieuw contact gelegd en Jeremiah ging vol mee in het idee van een ontmoeting tussen klassieke en populaire muziek. De Bordes: “Je praat veel met elkaar over wat mogelijk is. Ik luisterde naar zijn muziek om te kijken wat passend is voor het programma. Jonathan heeft een mooie baritonstem, schitterend voor ballades. Daarnaast zijn ook uptempo nummers in de speellijst verwerkt. Ik denk dat we een goede balans hebben gevonden tussen beide. Momenteel zijn we de speellijst aan het finetunen.”
Brexit
Het thema van deze nieuwjaarstournee is ‘Europese Romantiek’. Een muzikale ode aan continentale schoonheid verzorgd door een muzikant uit een land dat deze maand breekt met Europa. “Dat is wel bijzonder. Ik zag Jonathan als een Britse troubadour en wilde in eerste instantie met hem het Britse romantische geluid van Britse klassieke componisten laten horen. Jonathan dacht daar anders over. Hij zegt zich Europeaan te voelen en wil na de harde Brexit-strijd juist de verbinding met Europa opzoeken. Dat zie je terug in de stukken die we gaan brengen. Er zijn werken uit alle hoeken van Europa: Mahler, Tsjaikovski en Dowland. Bijzonder wordt ook een stuk van Schumann, dat Jonathan in het Duits zal zingen.”
Durf
Willem de Bordes neemt zijn petje af voor de Brit, zoals hij dat ook voor de andere populaire artiesten deed die eerder met Amsterdam Sinfonietta op de planken stonden. “Het is voor hen gewoon heel spannend om te doen. Ze verlaten toch hun comfortzone om bijvoorbeeld een stuk uit 1500 te zingen. Dat moet je durven. Jonathan durft die stap te wagen en heeft zich extreem goed voorbereid.”
Oppikken
Zo’n samenwerking zorgt bij een muzikant voor een artistieke boost, daarvan is Willem de Bordes overtuigd. Als na de eindejaarstournee de wegen scheiden, blijft hij de artiesten via de zijlijn volgen. “Dan hoor ik hun nieuwe muziek en soms hoor ik dat ze iets hebben toegevoegd wat ze eerder niet hadden. Klinken er ineens ergens violen. Ik denk dat ze dus echt iets oppikken uit onze samenwerking. Ze komen toch ineens met andere ritmes, geluiden en nieuwe arrangementen in aanraking.”
Wat niet nieuw is, is de opzet van de Breder dan klassiek-reeks. Die zal weer zijn gebouwd op drie pijlers; klassieke muziek, nummers van de gastartiest en een selectie van composities van andere populaire artiesten. Zo zal het gezelschap bijvoorbeeld Enjoy The Silencevan Depeche Mode spelen.
Wende
Een van de artiesten met wie Amsterdam Sinfonietta ook een Breder dan klassiek-tour ondernam, is Wende Snijders. Deze concertreeks uit 2016 was succesvol en er was veel vraag naar een hernieuwde samenwerking. Willem de Bordes: “Tussen 14 en 17 juni gaan we een reprise verzorgen in Carré. Dat zal grotendeels dezelfde zijn als wat we de eerste keer brachten, maar natuurlijk zullen we een aantal dingen veranderen en een paar nieuwe nummers uitvoeren.”