Albums van week 16

ROOTS/FOLK
Cold Specks – Light For The Midnight
Acht jaar na voorganger Fool's Paradise keert de Canadese singer-songwriter Al Spx alias Cold Specks terug met haar vierde album Light For The Midnight. Verkende ze op dat vorige album haar Somalische roots, op Light For The Midnight maakt ze ons deelgenoot van de mentale problemen die haar parten speelden in een reeks intense pianoliederen die folk, soul en gospel combineren.
ROCK/POP
Bon Iver – SABLE fABLE
We moeten alweer terug na de pre-coronatijd voor het vorige Bon Iver-album i,i. Op dat album goot Justin Vernon de enigszins ongrijpbare elektronische experimenten van voorganger 22, A Million in een veel toegankelijker jasje. Op SABLE fABLE vervolgt hij dit pad en keert hier en daar zelfs terug naar het folkier geluid van zijn begintijd. De elektronische pop is echter nooit ver weg en heeft minstens zo'n sterke emotionele impact.
BLUES/SOUL/JAZZ
Valerie June – Owls, Omens & Oracles
Vergeleken met de hierboven genoemde Cold Specks komt collega Valerie June op haar nieuwe, vijfde album Owls, Omens & Oracles minder folky en meer rockend soulvol en bluesy over. Haar eigenzinnige, enigszins krakerige, zangstem past er evenwel perfect bij en maakt dit tot misschien wel haar beste en fijnst wegluisterende album tot nu toe.
WERELD
Salif Keita – So Kono
Als hij na zijn internationale doorbraakalbum Soro uit 1987 was gestopt, zou de Malinese zanger Salif Keita nog steeds geleden als een van de grootste Afrikaanse vocalisten ooit. Gelukkig is het daar nooit van gekomen, ook al was het succes van latere prachtplaten als Amen en Moffou een stuk minder. Op het akoestische So Kono bewijst Keita ook na veertig jaar nog tot de absolute top te behoren.