Albums van week 31
Popmagazine Heaven verschijnt tweemaandelijks, albums komen dagelijks uit. Daarom geven we wekelijks een korte update van releases die ons meteen opvallen of die anderszins de moeite van het ontdekken waard zijn. Verwacht geen uitgebreide recensies, die verschijnen nog altijd – met meer reflectie – in het magazine. Met meer dan 100 albumrecensies en boeiende interviews is Heaven het blad om je muziekpassie te verdiepen. Heaven is te koop via onze webshop. Nog beter: neem een abonnement en mis geen nummer!
Roots/Folk
Steve Dawson – At The Bottom Of A Canyon In The Branches Of A Tree
Niet te verwarren met zijn in rootskringen niet onbekende Canadese naamgenoot, is deze Steve Dawson de talentvolle Amerikaanse singer-songwriter die naam maakte met de band Dolly Varden. Daarna maakte hij solo en met zijn folkjazzensemble Funeral Bonsai Wedding prachtige muziek. At The Bottom Of A Canyon In The Branches Of A Tree wordt getekend door verlies, maar put daar toch hoop uit in veertien wonderschone songs.
Rock/Pop
The Foreign Films – Starlight Serenade
Het duurde twaalf jaar voordat de Canadese powerpopheld Bill Majoros zijn Foreign Films 2cd-debuut Distant Star (2007) opvolgde met het ambiteuze 3lp album The Record Collector (2018). Maar sindsdien heeft hij de sokken erin gezet, want na het vorig jaar verschenen Ocean Moon (New Songs And Hidden Gems) volgt nu alweer Starlight Serenade. Een uitermate fris klinkend psychedelisch popjuweeltje.
Blues/Jazz/Soul
Yola – Stand For Myself
Met haar tweede soloalbum bewijst de Britse Yola tot de beste soulzangeressen van het moment te behoren. Dat wisten we natuurlijk al van haar veronachtzaamde platen met Phantom Limb. Ze verhuisde van Engeland naar Nashville, maakte daar twee jaar terug Walk Through Fire en Stand For Myself is zo mogelijk nog mooier. Yola’s wereldwijde doorbraak lijkt slechts een kwestie van tijd.
Wereld
Kongero – Live At Longueuil
Met Live At Longueuil (in Canada) laat het Zweedse dames a-capellakwartet Kongero horen dat ze geen enkel instrument nodig hebben om de luisteraar voor zich te winnen. Puur door het inventieve gebruik van hun stemmen, laat het viertal een onuitwisbare indruk achter te laten zowel met (Zweedse) traditionals als met zelfgeschreven liedjes.